Ethnografie

Design Research and Ethnographic Observation

Ethnography means to go physically into a social field and to observe people in their natural behavior. The Sociologist James Spradley says, ethnography is about “what people do, what people know, and the things people make and use“. It’s is not a “strict” method as they are used in natural sciences. Ethnography is an abductive, reflexive process, which brings up new knowledge. It has a huge potential in design research.

10th February 2015 | NID National Institute of Design Ahmedabad/India

Ethnography as Method for User Centered Design

Design requests and produces always a certain knowledge. A phenomenological Ethnography works as a methods to investigate for a User Centered Design. An introduction into empirical fieldwork.

Universidad Iberoamericana Cuidad de México | Summer School June/Juli 2014

Political Subversion – a Multi-sited Ethnography

The term subversion always has a reference towards political power. But, political power changes in a historic context – and it varies in different societies. This presented project intends to study with a multi-sited ethnography different appearances of political subversion – and to discover strategies and creativity techniques.

Universidade Iberoamericana Tijuana (Mexico) | 6th february 2014

Der fremde Blick

Die Ethnografie beschäftigt sich mit der "Welt der täglichen Erfahrung", wie es Herbert Blumer sagte, und "der oberen Schicht dessen, was wir in unserem Leben sehen und im Leben anderer erkennen". Dieser Fokus auf "Oberfläche", wobei dieser Begriff ohne seine negative Konnotation zu denken ist, macht sie für gerade die Designforschung höchst relevant.

http://10jahre.styleanddesign.ch/reflexion_texte.html | November 2013

Grounded Theory and Ethnography

Doing ethnographic fieldwork we receive and develop very heterogenous data material as protocols of observation, transliterations of talking sequences and/or interviews, visual material (photos, movies), that might be produced by oneself or by the observed protagonists in the field. In this (strongly shortened) presentation we tread different ways to analyze this material, such as Grounded Theory, Ethnosemantic Analyses or Visual Hermeneutics.

Zurich University of the Arts | 2013

The Ethnological Viewpoint

Observing things, deciphering and redesigning them – students examine “Design Cultures” in intercultural teams using ethnographic research.

HOCHPARTERRE Special Issue "The Zurich Model" | June 2014

Cultural Probes und Lebensweltanalyse

Cultural Probes sind eine Weiterführung der partizipativen Fotografie, bei der versucht wird, Ausschnitte der Wirklichkeit "mit den Augen anderer" zu sehen, womit der Methode auch eine phänomenologische Dimension inhärent ist.

Zürcher Hochschule der Künste | MA Design TRENDS/EREIGNIS | seit 2011

Ethnografie und Design

Designer beschäftigen sich mit dem, was die Phänomenologie als "Alltagswelt" bezeichnet. Die Ethnografie ist eine geeignete Methode, um die verschiedenen Alltagswelten in modernen Gesellschaften zu untersuchen.

IO Management | November/Dezember 2011

Soziologische Methoden in der Designforschung

Wir suchen die Wirklichkeit, um es mit den Worten des Soziologen Herbert Blumer zu sagen, in der empirisch sozialen Welt selbst – "und nicht in den Methoden, die zur Forschung jener Welt herangezogen werden."

Zürcher Hochschule der Künste | seit 2009

Täuschung und Wahrheit

Reporter dürfen nur in Ausnahmefällen verdeckt arbeiten. So lautet die hiesige Berufsregel. Im Journalismus gibt es jedoch eine lange Tradition des maskierten Arbeitens. Entstanden ist sie im anonymen Milieu der amerikanischen Grossstädte im 19. Jahrhundert.

NZZ | 7. August 2009